sâmbătă, 25 iulie 2015

Spectrul lui Alexander Wolf, recuperări

Gaito Gazdanov, Spectrul lui Alexander Wolf, Polirom 2014

Carte care te păcăleşte, are întorsături de situaţie bine studiate.
-          “La un şah a venit odată grădinarul lui şi i-a spus peste măsură de tulburat: dă-mi cel mai iute cal al tău să plec cât mai departe cu putinţă în Ispahan. Acum o clipă, lucrând în grădină, mi-am văzut Moartea. Şahul i-a dat calul şi grădinarul a plecat în goană spre Ispahan. Şahul a ieşit în grădină: acolo stătea Moartea. El i-a spus: De ce mi-ai speriat grădinarul, de ce te-ai arătat în faţa lui? Moartea i-a răspuns şahului: N-am vrut să fac asta. M-am mirat că l-am văzut pe grădinarul tău aici. La mine în carte e scris că îl voi întâlni la noapte, departe de-aici, în Ispahan.”
-          “Viaţa ne este dată cu condiţia obligatorie de a o apăra cu curaj până la ultima suflare.”

Un ziarist citeşte, din întâmplare, o povestire în care apărea propria experienţă de război – la 16 ani, într-un război civil din Rusia, ucisese, de la mică distanţă, un om. Fapta, justificată de împrejurări, îl apasă toată viaţa, până ce constată că omul acela nu murise – Alexander Wolf devenise scriitor şi povestise întâmplarea care-l adusese aproape de moarte. Jurnalistul îl caută şi îl găseşte. A doua oară, din pricina unei femei, glonţul ucide cu adevărat. Deznodământul e acelaşi, doar că se împlineşte mai târziu.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu