luni, 2 ianuarie 2012

Cum se înţelege anul nou cu anul vechi. Din ceainărie...

Zuzu nu are reprezentarea timpului, de aceea îl întreabă pe G. dacă anii ăştia, cel care pleacă şi cel care vine, se înţeleg cum trebuie.
Afară e soare cu dinţi. Ar trebui să-mi fac un ceai de sunătoare (de "secătură" îi spuneam eu mamei să-mi facă) pentru că-mi ia oboseala imediat, e miraculos. Mi-e dor de o ceaşcă mare de ceai şi de tot ritualul pe care-l presupune, cum am văzut la mama: farfurioară de cristal, culoare limpede-aurie, mirosul şi gustul acrişor al feliilor de lămâie, fără zahăr, un asemenea ceai nu se bea cu zahăr. Mama punea în ibric un fir de coada-şoricelului, un fir de soc, o frunză de mentă... Mi-l aducea "în casă", cu şerveţel apretat, impecabil. Era un ceai făcut special pentru mine, cu dragoste, un ceai plin de nobleţe, eu aşa simţeam...
Când eram mici beam mult ceai - fie că eram bolnavi de-adevăratelea, şi atunci ceaiul ne făcea bine la "gâlci", chiar credeam că are puteri miraculoase, ca şi "şodoul" mamei, fie că împlineam, din când în când, un ritual al mesei de dimineaţă, când mama era la şcoală, iar noi rămâneam de capul nostru. Puneam masa cu tot tipicul, tăiam pâinea felii, o prăjeam, ne alegeam cănile. Nu eram atenţi la dozaj, puneam o mână de plante, de la început - mai târziu ne-a învăţat mama că plantele trebuie puse după ce fierbe apa, infuzate. Azi, pliculeţe de ceai îmi taie tot cheful, mi se par igienice şi atât, la fel şi "grăunţele" de ceai, ceaiul sintetic!
Adeseori, tataia lăsa o oală cu ceai pe plită, ceai de tei, ceai de izmă (mai rar, deşi ne plăcea mult), rămânea cald permanent, se vedeau urmele roşiatice ale evaporării pe smalţ, iar noi puneam termometrul direct în lichidul cald, să-i luăm temperatura... pe urmă cred că aveam înţelepciunea de a-l arunca, oricum, nu-mi amintesc să mai fi băut din ceaiul "bolnav". Tataia înmuia, ca şi noi, bucăţile de pâine în ceai, fiindcă nu mai avea dinţii buni. Când eram mici, ceaiul era de bază, nici nu se prea găsea lapte, ai băut şi tu, Oana, la ceai: ceai cu dulceaţă de gutui, mai ales, sau cu dulceaţă de vişine, unt nu se prea găsea, ceai în care puneam brânză (ce gusturi!) sau firimituri de biscuiţi, de chec, de ce găseam...
Mama strângea codiţele de cireşe, mătasea de porumb, gălbenelele şi chiar leuşteanul... Azi o aud pe tanti D. vorbind despre ceaiul de pătrunjel, nu ştiu dacă e totuna cu cel care "întăreşte inima".
Când am descoperit ceainăria de la Cărtureşti, într-o companie distinsă, am constatat că nu prea ştiam ce fel de ceai vreau, nu-i distingeam aromele, savoarea... Cred că m-am gândit la Galsworthy şi la Rushdie (nu la Tolstoi, câte ceaiuri şi în Anna Karenina, şi în Război şi pace!) şi am cerut din cel englezesc - cel indian mi se părea deja o experienţă extremă. Mi-erau cunoscute foarte puţine arome: ştiam de ceaiul verde, de cel negru, de cel englezesc adus într-o vară de tine de la Harrods (avea proprietăţi diuretice, aveam să constatăm când ne-am îndurat să desfacem pachetele în cinstea unui om drag nouă, săracul, a plecat repede, am bănuit de ce). La Cărtureşti ştiu că l-am îndulcit cu miere, aşa se spunea în cărticica de pe masă că trebuie - ceaiul are şi el o filiaţie, o poveste, trebuie îmbunat şi respectat, are blazon. Am văzut că ceainicul şi ceştile aveau modele diverse, indiene, ruseşti, orientale, japoneze etc. Ni s-au adus, "din partea casei", biscuiţi cu cremă, cu jeleu, simpli, cu cacao...
Nu-mi place să fac ceai, nu mai am timp, nu am răbdare, mă exasperează serviciile de ceai pe care le primesc (2 numai anul trecut!) prin utilitatea lor estetică, mai bine zis prin nobila lor inutilitate... Desigur, sunt topită după cărţile în care se vorbeşte despre ceai, dar asta-i altă poveste...

38 de comentarii:

  1. De fapt, D. știe că un coleg al ei a fost anul nou, deci, probabil, pentru ea anii sunt ca niște băieți de la grădi. Îmi spune G. că acum întreabă mereu de Moșu, dacă nu a mai venit, dacă nu i-a mai lăsat ceva, se uită mereu sub brăduț, nu prea înțelege cum e treaba asta cu o dată pe an.

    Improvizibilii. Improvizație actoricească:
    - ”Muza”, pe o melodie, un actor improvizează versurile unui cântec, mizând pe repetiții, pe simetrie... eu stăteam pe un scaun/ tu stăteai pe un scaun, eu aveam o gură, tu aveai o gură, în fine, e nevoie de ceva talent la cântat;

    - ”a,b,c” - replica unuia începe cu ”a”, a celuilalt cu ”b”; spațiul de joc, un lift blocat - ajungem acum, bine, bine, crede-mă, dacă suntem norocoși... până la z; litera care urmează e proiectată pe un fundal;

    - mâinile strânse la spate, mâinile celuilalt vorbesc pentru amândoi; se conturează o poveste;

    - zapping - 2 actori, limbaj verbal și nonverbal; la semnal, se dă o temă, în funcție de care se construiește povestea: horror, publicitate, film mut etc.;

    - alt joc în perechi/ se mimează, dar se și vorbește; un joc de fotbal, semnal, cei 2 încremenesc, din această poziție un alt actor preia una din partituri, sunt înlocuiți, pe rând, și de fiecare dată povestea schimbă macazul: de la fotbal, la Pinocchio, apoi la oglindă-oglinjoară, se sare la Moni, și tot așa... participă mai mulți așa;

    RăspundețiȘtergere
  2. Am citit Chuck Palahniuk, "Cântec de leagăn", o carte aparent violentă ca limbaj şi teme, o înşiruire de situaţii şi personaje ciudate, cu umor negru: în redacţie, când apare şeful şi e indispus "unii îşi iau hainele şi pornesc spre lift. Alţii îşi iau o revistă şi pornesc spre toaletă." O Fecioră Zburătoare scrie pe cer, cum relatează tabloidele, "NU MAI FACEŢI COPI", fără al doilea "i", cu un spray care, se spune, "se află în drum spre Vatican". Apariţia miraculoasă generează un comerţ rentabil cu cărţi poştale şi casete video.

    -case-horror, în care proaspeţii proprietari găsesc ameninţări scrise, peste noapte, pe podea, case bântuite, cu pereţi ciudaţi şi energii negative: "Walker Ridge Drive este genul de cartier în care gunoiul se ridică de 5 ori pe săptămână. Aici oameni care ştiu să aprecieze cum se cuvine ameninţarea unui proces şi, când baţi la uşă şi te prezinţi, zâmbesc şi-ţi dau dreptate."

    Un cântec de leagăn produce moartea instantanee celor care-l ascultă. Personajul principal, Streator, jurnalist, pleacă, împreună cu alte personaje fantomatice (Helen Hoover Boyle), la vânătoare de cărţi. La final, aflăm că Streator însuşi fusese o victimă a incantaţiei, şi lui îi muriseră fetiţa şi soţia.

    - o reinterpretare a conceptului de Big Brother, care ar urmări anihilarea gândirii prin distragerea atenţiei - "Nu, Fratele cel Mare nu ne supraveghează. Cântă şi dansează. Scoate tot timpul nişte iepuri din joben. Fratele cel Mare se chinuie să ne reţină atenţia. Face totul ca să ne distragă. Face totul ca să ne absoarbă pe de-antregul. Imaginaţia tuturor este atrofiată, aşa că nimeni nu mai are cum să devină o ameninţare pentru lume."
    - în general, despre oamenii care nu suportă liniştea şi ascultă încontinuu tv sau radioul, alergici la linişte, paradox al civilizaţiei, "oameni care n-ar da în ruptul capului cu erbicide sau insecticide, îşi otrăvesc vecinii cu boxele din care urlă muzică scoţiană, operă chinezească, country şi western. Toată lumea îşi cumpără boxe din ce în ce mai mari. E ca într-o cursă a înarmărilor, nu e vorba despre calitate, ci despre volum."
    -În ce măsură ne mai aparţin gândurile: "Când grecii antici aveau un gând, le apărea sub forma unui zeu sau a unei zeiţe care dădea un ordin. Apolo le spunea să fie viteji. Afrodita le spunea să se îndrăgostească. În zilele noastre, oamenii aud o reclamă la chipsuri şi se reped să cumpere, dar acum cheastia asta se numeşte liber-arbitru."

    RăspundețiȘtergere
  3. Referirile al jurnalism sunt frecvnete, nu au etică, au simţul observaţiei, ca în relatarea jurnalistului de teren (care dă şpagă medicului legist pentru a afla detalii morbide):
    "În camera de hotel nu e nicio carte. E o cameră dublă. Televizorul color e încastrat în perete, un Zenith cu diagonala de 92, cu 56 de programe prin cablu şi 4 posturi locale. Covorul este maro, draperiile sunt cu imprimeuri florale pe maro şi albastru. (...) Cineva a uitat să tragă apa la toaletă..."

    - "La facultatea de jurnalism vor să te transforme într-o cameră de luat vederi. Un profesionist instruit, obiectiv, detaşat. Precis, minuţios şi atent."
    - "Problema oricărei poveşti este că o spui după ce lucrurile s-au petrecut deja. (...) O altă problemă ar fi povestitorul. Determinările celui care relatează - cine, ce, unde, când şi de ce. Gatekeeper-ul, instanţa care filtrează. Pentru că prezentarea înseamnă totul.
    -Apoi povestea din spatele poveştii. Unde: în tot felul de cafenele. Îmi scriu cartea, capitol după capitol, de fiecare dată în alt sătuc..."
    -"În loc de etică, am învăţat să le spun oamenilor doar ce vor să audă."
    -"Trebuie să începi cu faptul cel mai important. Piramida răsturnată. Spui cine, ce, unde, când şi de ce la începutul articolului. Apoi enumeri faptele mai mărunte în ordine descrescătoare. În felul acesta, redactorul poate să taie oricât din articol fără să se piardă ce e important."

    În fine, teama de o moarte care se propagă prin sunete, prin cuvinte: "această molimă poate veni de oriunde, dintr-un cântec. Dintr-un anunţ la difuzor. Dintr-un buletin de ştiri. Dintr-o predică. De la un muzicant de pe stradă...Oameni cu mâinile încleştate pe urechi. O carantină împotriva comunicării."

    RăspundețiȘtergere
  4. Marin Moraru la Eugenia Vodă

    Când ajungi să spui "sunt fericit", fericirea a trecut deja dincolo de conştiinţa ta, ai trecut deja la normalitate, adică stai pe palier. Mai sunt şi unii care se prefac că sunt fericiţi. În viaţa noastră obişnuită stăm mai mult pe palier. Consolarea e că atunci când spui "Doamne, cât sunt de nefericit!" ai depăşit deja stadiul ăsta.

    RăspundețiȘtergere
  5. Nu sunt mamă, dar am avut cea mai iubitoare mamă din lume. Ştiu cum ar trebui să fie o mamă.

    Nu am auzit-o niciodată plângându-se că n-are timp să mănânce un măr, că n-are timp să se uite la tv, să-şi corecteze lucrările, să citească o carte, că n-are timp, în general. Nu am auzit-o pe mama plângându-se că nu are timp sau că îi e rău. Numai când avea colici renale sau de fiere, ami târziu, se zvârcolea de durere, dar îşi ţinea cumva suferinţa în frâu, să nu ne sperie, şi îmi spunea că trece repede, să nu mai plâng. Deşi era cochetă, impecabilă ca ţinută (îi plăceau pantofii cu toc şi costumele, părul coafat şi oja roşie), ne-a dat impresia mereu că tot timpul din lume a fost doar pentru noi: să ne spele, de mână, de multe ori, hainele-hăinuţele, să ne pregătească fiecăruia mâncarea preferată, să meargă cu noi unde era nevoie, să ne supravegheze temele, să ne ţină în braţe, să facă dulceaţă de trandafiri şi de vişine, bulion, plăcinte, tort diplomat şi piftie, să dea cu var, să coasă, să ne înveţe cum să ne purtăm, să ne spună istorii de familie, să ne adoarmă cu "gogoşele", să ne înveţe cum e treaba cu dragostea pentru ceilalţi. Nu mai putea să folosească fierul electric şi ne-a călcat hainele cu fierul vechi, al bunicii, dar nu ne-a lăsat cu hainele şifonate. Ţinea regim cu noi, ne făcea injecţii, ne lua febra împachetându-ne în ţuică, nu ne lăsa să plângem, ne făcea fericiţi...

    În casa noastră a fost mereu veselie şi multă lume, mai ales copii, ţin minte cum râdeam ca nebunii toată ziua, cum cântam "În căsuţa cu alune..." sau romanţe sentimentale, cum ne strângeam cu toţii în bucătărie şi scriam la tabla de lemn fixată acolo, la căldură, sau pe caieţele speciale tot felul de teme pe care mama le corecta apoi cu roşu.

    Nu ne-a dărâmat miturile, nu ne-a încărcat sufletul cu problemele familie, nu l-a vorbit de rău pe tata în faţa noastră, nu ştiu când se certau sau dacă se certau, nu a stat la bârfă, nu a pierdut vremea la telefon, ne-a luat mereu apărarea, ne-a certat şi cu băţul când am întrecut măsura, nu ne-a scăpat din ochi şi nici din braţe, ne-a înţeles din priviri şi ne-a ghicit starea din voce. Ne-a cerut părerea şi, mai târziu, sfatul, deşi ea era cea mai înţeleaptă dintre noi. Nu ne-a tăiat aripile, ne povestea visele ei şi noi, pe rând, îi povesteam ce ni se întâmpla. Era fericită şi noi toţi eram fericiţi.

    Nu ne-a spus niciodată că i-a fost greu să ne crească, deşi i-a fost. Cele mai mari suferinţe ale ei au fost suferinţele noastre, aşa cum cele mai mari bucurii ale ei au fost bucuriile noastre. Dacă ar şti că suntem nefericiţi ar muri încă o dată... când mi-e foarte greu, îmi apare în vis. Şi o visez mereu.

    RăspundețiȘtergere
  6. Cineva, la Tv, confundă ”acustica” unei săli, despre care spune că are ”caustică bună”.

    G. îmi spune că vedem mereu aceeași parte a Lunii, din pricina faptului că nu are mișcare de rotație în jurul propriei axe, apoi îmi amintește de ”Steaua fără nume”, filmul, nu piesa de teatru... Mi se pare că putem generaliza, din păcate, vedem mereu o singură parte a lucrurilor, pentru ce e ascuns dincolo e nevoie de imaginație.

    A. își descarcă și el sufletul, e indecis, nu are cu cine vorbi, fetele, în loc să-i fie prietene, el asta caută, se îndrăgostesc de el. I-am spus ce știu și eu despre fete: că vor să se mărite (e în ADN), la un moment dat nici nu mai contează cum și cu cine, că-n lucrurile mărunte stă caracterul, că tataia credea în gura lumii (să nu te însori până nu știi bine care-i neamul, ce boli au avut ăi de același sânge, care-i modelul matern). Ce naște din pisică șoareci mănâncă...

    Ai tăi sunt bine, stăteau în pat, fiecare cu ”filmul” lui, aproape telenoveliști (se uită la un serial japonez, parcă, onoare, coduri, samurai și gheișe), tanti D. descărca medi în cutiuțe, iar nenea P. prezenta mândru meniul zilei (tot ăla de ieri, da bun, fasole cu costiță și supă de găină). De luni trec pe regim și mă provoacă și pe mine, să fim trei. Arată bine, amândoi, glumesc unul pe seama altuia, e destinsă atmosfera, iar A. a rămas până azi la ei, deși are proiecte, semn că se simte bine.

    RăspundețiȘtergere
  7. Acest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.

    RăspundețiȘtergere
  8. M-am gândit la „Best of”, pe 2011, cam aşa:

    Cel mai frumos film: cred că Melancholia, lui Lars von Trier;
    Cea mai frumoasă carte: Demonii vântului, Daniela Zeca;
    Cea mai frumoasă carte pentru copii descoperită între timp: Bunica albă, Silvia Kerim;
    Cel mai frumos cadou primit: un pom-con de Crăciun, sclipicios şi încărcat de gânduri bune şi, tot atunci, 11 trandafiri roşii care au rămas frumoşi vreo 3 săptămâni;
    Cel mai frumos cadou făcut: aici sunt cam previzibilă, cărţi, chihlimbar şi parfum, alese mereu cu gândul la cei dragi ai mei; tanti D. mi-a mulţumit foarte frumos pentru o carte, mi-a spus că a scos-o din tristeţe;
    Cea mai trainică şi reafirmată prietenie: cu G.P., îmi cumpără Lettre, mă surprinde cu detaliile, cu fineţurile culturale, cu perspectiva menţinută deasupra rutinei;
    Cele mai multe convorbiri telefonice la distanţă, cu un om drag: cu tine, Oana, aproape ghicesc când eşti tu, creezi dependenţă; o să-mi aduc aminte azi numai de relatarea ta despre restaurantul pentru nevăzători, ce experienţă fabuloasă, cum se ascute auzul când nu mai stăpâneşti văzul, aud şi eu clopoţelul chelnerilor, „Linişte, vă rog!”;
    Cele mai calde prezenţe din viaţa mea: Zuzu şi Găbicu, la grădi şi în general;
    Cea mai interesantă idee pe care am avut-o anul acesta: proiectul „Cum să te desparţi de o carte” (ca să dai şi altora prilej să o citească), prin donaţie;
    Cea mai frumoasă călătorie: la Cluj, întâlniri care schimbă perspective;
    Cea mai interesantă persoană nou întâlnită: d-na doctor cu ochii albaştri şi vorbă caldă;
    Cel mai interesant compliment care mi s-a făcut: că sunt cuceritoare prin „înţelegere şi căldură umană”;
    Cea mai spectaculoasă întâlnire: cu Nora Iuga, stat de vorbă, îmbrăţişat;

    RăspundețiȘtergere
  9. Antoaneta Ralian, muncind încă într-un ritm infernal, vorbește despre insomniile ei de traducătoare din limba engleză (de 46 de ani) - găsește soluții în puterea nopții și se ridică din pat să adauge o frază sau să șteargă câteva cuvinte. Scrie de mână, pagina de calculator i se pare străină. Scrisul ca evadare din angoasele bătrâneții, trece peste introspecția organică - ”când mă duc să lucrez, uit ce mă doare astăzi”. Traducerea ca investiție de timp.

    Educație de pension, pian și limbi străine (engleză, franceză, germană). Mama, hiperprotectivă (pierduse un copil), o îmbracă în pulover de lână în august, cum se vede dintr-o fotografie veche. În adolescență, a învățat italiană de dragul unui tânăr care se numea Malatesta, ca în Dante. Citeau amândoi din Proust, dar asta nu a fost de ajuns pentru ca ei să rămână împreună. Era război, iar ea avea „probleme romantico-livrești”. Tatăl, fost director de bancă, moare într-o cămăruță. Rămâne în urma lui un roman neterminat, rămas necitit până la capăt - se refugiase în citit. Cartea preferată a mamei, care citea în germană, era ”Muntele vrăjit”.
    „Mi-ar fi plăcut să pună pe mine Iris Murduch un ochi de scriitoare.”

    RăspundețiȘtergere
  10. Azi m-am trezit la timp ca să scot gunoiul şi să văd, pe mijlocul străzii mizeria pe care o lasă maşina huruitoare. O maşină de gunoi care lasă în urma ei gunoi – paradoxul ecologizării. A plouat mocăneşte. Am ieşit până la colţ, să-mi plătesc facturile. La unul dintre cele 2 ghişee un tânăr îşi pierde timpul explicând fiecărui nou client că el e ocupat, numără banii, să stea toată lumea la cealaltă casă. În spatele meu, un copil de vreo 4 ani, plin de energie, reuşeşte cumva să vadă bine scena: „Ce bani, mamă?”. Femeia tânără, ocupată cu scosul facturilor de prin geantă, îi răspunde: „De azi, dragule”. Copilul face ochii mari şi se miră zgomotos: „Ce de bani, maaamă!” La întoarcere, în faţa mea, merge o fată cu vârstă incertă, trăgând vulgar dintr-o ţigară. E amărâtă, în geacă de piele, fustă până în pământ şi broboadă, haine de bazar. Duce la subraţ o cadă mare, de plastic cenuşiu. Cada e nouă. Mă gândesc că, probabil, îi trebuie la spălat rufe. Şi, fără să vreau, mă gândesc ce ar fi dus ea la subraţ, în primele zile din an, dacă ar fi avut mai mult… noroc/carte/bani?!

    RăspundețiȘtergere
  11. Cunosc vreo 3 (numai) ființe imposibile. Oricum ai da-o, nu e bine: ceilalți sunt vinovați de ce li se întâmplă, ei știu întotdeauna ce e bine, dau verdicte și împart sancțiuni, sunt despotici și au mania persecuției. Au frustrări, sunt posesivi și autoritari, la extrem (ce zic eu, aia se face!), sunt autodistructivi și distrug totul în jurul lor, își cer pedeapsă. Altfel, fiecare în parte, nu ar avea motive (în plus, față de alții) să fie nefericiți, ba, dimpotrivă.

    Ce resort interior te poate face, de pildă, să exerciți asupra propriului copil un abuz emoțional, privându-l, intenționat, de prezența celuilalt părinte, de rudele din cealaltă parte a familiei? Cred că neputința de a iubi, de a se iubi pe sine și pe cei de lângă ei, îi deformează monstruos și îi face capabili de orice pentru a-și ogoi frustrările. Dă-le, Doamne, minte, luminează-le, Doamne, sufletul și îndreaptă-le calea!

    Mă inspiră, right now, un botez făcut în direct, într-un studio de televiziune! Nu glumesc...

    RăspundețiȘtergere
  12. Un indian bătrân și uscat, nu i se vede decât capul, fața acoperită de barbă albă, scurtă, un om cu expresie chinuită, restul corpului e în apa pe care o traversează, ținând pe umăr, ca un trofeu, o mașină de cusut.
    Apoi, alt bătrân cu turban alb-cenușiu, făcut dintr-o pânză lungă, care i se încolăcește puțin și în jurul gâtului, acoperindu-i, sub ochelari, un ochi, probabil pierdut. Cealaltă lentilă este încețoșată, sticlă groasă, mărind, ca o lupă, ochiul pe care rama neagră îl încadrează ca pe un tablou.
    Sunt fotografiile lui Steve McCurry, cel care a făcut ”Fata afgană”, din National Geografic. Aflu de la bazavana...

    RăspundețiȘtergere
  13. După premieră fusese organizat un banchet, unde scriitorul se vede nevoit să meargă:

    ”Așteptă în culise, de teamă să nu dea ochii cu actorii. Nici el, nici ceilalți n-ar ști ce să spună, atât de zdrobitoare și publică fusese înfrângerea. Își strânse pumnii pregătindu-se să zîmbească, să se încline și să-și imagineze că seara, cu întreaga ei glorie, se datora talentului actorilor.”

    Îmi place o idee pe care o aud - despre drumul de la dorință la împlinirea ei, mijlocit măcar de un plan. O dorință trebuie să se bucure de atenție pentru a deveni realitate. Adică, ce ești tu dispus să faci pentru ca ceea ce vrei să fie posibil?!

    Mă gândesc încă o dată de ce e nevoie să citim. Ca să ne menținem inteligența vie, să nu devenim ființe aculturale, plantate în fața unui ecran care gîndește în locul nostru, să nu îmbătrânim sufletește, să nu ne acrim, să nu devenim țațe, al căror singur subiect este viața vulgară. Să nu rămânem la nivelul discuției banale, care nu duce nicăieri.

    RăspundețiȘtergere
  14. Din nou la Henry James - am găsit, făcând ordine în cărți, ”Piața Washington”, o să o recitesc, nu mai știu nimic din romanul ăsta citit prin anii de facultate. Aveam obiceiul să-mi notez într-o agendă chestii importante, măcar titlul și autorul, asta când citeam cu toptanul, din dorința de a acoperi petele albe de pe harta culturii mele generale. Am renunțat, cu timpul, mi s-a părut obositor și inutil, oricum nu mă mai uitam pe rândurile acelea. Uite că scriu din nou despre ce citesc, mă apropii mai bine de text așa. De pildă, la Colm Toibin, episodul în care pe Henry James îl doare mâna și nu mai poate face nimic cu excepția scrisului:
    ”Dacă scria, mișcând tocul calm, fără să facă gesturi inutile, nu simțea nici cel mai mic disconfort, dar când apăsa clanța sau se bărbierea simțea o durere insuportabilă în încheietură, care cobora până la degetul mic. Ridicarea unei foi de hârtie era o tortură ușoară.”

    Alt episod se referă la obiceiul americanilor de a călători cu transatlanticul, dorind să aibă, la Londra, un ghid de notorietatea lui Henry James. Primea scrisori din partea turiștilor siguri că dacă ”ușile lui rămâneau închise, vizita lor ar fi lipsită de cuvenita strălucire”. Cu toate astea, reacțiile turiștilor îl uluiesc: ”Henry dorea ca Londra să-i determine pe musafirii lui să simtă admirație sau regret. În schimb, el stătea și-i asculta cum își spuneau unul altuia și lui, că și în Statele Unite sunt turnuri, iar unele dintre casele lor de corecție, prin comparație, depășeau Turnul Londrei ca mărime, dacă nu și prin altceva. În plus, fluviul Charles părea să-și îndeplinească scopul cu mai multă eficiență decât Tamisa.”

    Despre situații jenante - dau un telefon de felicitare unor prieteni și, așteptând pe sărbătorită, aud reacția ei, probabil ocupată, ”ăăă”! Cred că își dă seama că am auzit-o, de aceea e foarte amabilă... Desigur, am avut grijă să fie un telefon scurt, iar data viitoare o să trimit un sms. Nu pot să spun că eu n-am aceeași reacție uneori, când mă sună cineva într-un moment nepotrivit, când cine mă sună mi-e antipatic... sunt bune aparatele care afișează numerele, te scutesc de penibil. Prieteni, prieteni...

    RăspundețiȘtergere
  15. Ca personaj, Henry James e introvertit, discret, cu un moderat simţ al umorului, timorat de perspectiva celei mai mici perturbări a progamului său. Se îndură greu, numai după ce le dă compensaţii suficiente, să se despartă de majordomul său şi de soţia acestuia, ambii procopsiţi cu darul băuturii. De tot hazul scenele în care d-l Smith se străduia să se ţină pe picioare, în timp ce servea masa, sub privirile teriafiate ale stăpânului - care spera ca oaspeţii săi să nu bage de seamă că vinul, turnat în exces de mâna nesigură a unui servitor alcoolic, dă pe dinafară, pătând faţa de masă.

    E marcat de dragostea pe care i-o poartă o femeie inteligentă şi rafinată, care nu înţelege, la timp, că el nu-şi dorea o soţie, ci o prietenă. Constance Fenimore Woolson, considerată şi ea o scriitoare americană importantă, se sinucide, aruncându-se pe geam. Plin de remuşcări, Henry James revine în apartamentul ei de la Veneţia şi arde scrisorile intime. Hainele, emanând încă parfumul rafinat al Constancei, sunt aruncate de Henry şi de gondolierul ei personal în ape, tot din teama ca nu cumva rudele sau prietenii să răscolească, din curioziate, detaliile unei vieţi tragice.

    Finalul dezvăluie înclinaţia scriitorului către spiritism - cumnata sa îl asigură că a primit "mesaj" de dincolo: el va muri ultimul (dintre cei 4 fraţi) şi ea îi va fi alături. Într-un mod straniu, Alice (cumnata) descoperă în casa lui Henry, Lamb House, o pictură, amintire luată din casa veneţiană, despre care aflase în starea de transă.

    RăspundețiȘtergere
  16. Cartea oscilează între biografie (ceea ce este) şi autobiografie (ceea ce pare a fi), prin convenţie, ca formă. Înclin spre a doua formulare, falsă autobiografie, pentru că stilul indirect liber e la el acasă, la fel şi selecţia subiectivă a evenimentelor sau lipsa unei rigori cronologice. Adică o carte despre el, aşa cum ar fi scris-o el, în stilul său discret-ironic, de gentleman. Uite un pasaj de final:

    "Henry îşi rememoră camera din New York în care fusese citit capitolul din David Copperfield, mobila aceea masivă, paravanele şi feţele de masă cu ciucuri şi vocea mamei... Totul deveni extrem de viu."

    Ce faci, Oană, ai adormit?! Hello!

    RăspundețiȘtergere
  17. Citesc o biografie a lui Henry James, ”Maestrul” de Colm Toibin, carte interesantă, dar greu de parcurs. Punctul de vedere este mereu cel al scriitorului american, adaptat la viața englezească. Omul e introvertit, avid de aprecierile criticii, căutător de situații reale din care să facă, apoi, literatură. La teatru, în așteptarea premierei, scriitorul își închipuie unde vor fi așezați prietenii,
    își imaginează cum îl va primi pulicul, la final, cum va fi copleșit de glorie... În seara premierei, scriitorul iese în scenă, dând cortina la o parte, ca să primească elogiile și constată că doar prietenii îl aplaudă, publicul plătitor de bilete îl huiduie.

    ”Adora repetițiile generale și se deda luxului de a-și imagina pe potențialii spectatori ai piesei așezați pe scaune în sala teatrului. Reflectoarele, costumele extravagante și opulente, precum și sunetul vocilor îl umpleau de mîndrie și plăcere. Acum va auzi publicul ținându-și răsuflarea, strigând, cufundându-se apoi în tăcere. Își plasă prietenii, figurile familiare, apoi, în galeria de deasupra, îi așeză pe necunoscuți. Singur în sală - croitoresele erau încă în cabinele actorilor - își urmărea spectatotii imaginari.”

    Cînd se aude strigat, intră în scenă, fără să-și dea seama de la început ce se petrece: ”Aceasta era mulțimea pe care și-o imaginase în decursul zilelor lungi de repetiție. Nu se pregătise pentru haosul acela de zgomot și agitație continuă. Îl înfruntă o clipă dezorientat și, cînd ridică privirea, își dădu seama cu ce se confrunta. În staluri și la galerie, publicul plătitor fluiera și huiduia. Se uită în jur și văzi batjocură și dispreț. Publicul invitat stătea pe scaune și aplauda, dar aplauzele erau înecate de un crescendo al dezaprobării zgomotoase și brutale care venea din partea acelor oameni ce nu-i citiseră niciodată cărțile.”

    RăspundețiȘtergere
  18. Am văzut 2 filme biografice - unul despre Ecaterina a II-a a Rusiei (1729-1796),poloneză de origine, botezată ortodox, dar măritată cu Marele Duce Petru (un psihopat, la 8 ani după căsătorie era încă virgină!). Spirit rafinat, inteligentă și educată, Ecaterina cea Mare devine cea mai iubită împărăteasă a Rusiei, după ce prietenii ei îl asasinează pe nebunul său soț.
    Celălalt film este despre Audrey Hepburn. Cine nu iubește ”My Fair Lady”, ”Breakfast at Tiffany” sau ”Vacanță la Roma”? Două femei extrem de moderne, de o frumusețe atipică, foarte iubite, probabil, pentru că erau altruiste și educate, cu un farmec discret, deși învederat.

    Ca-n bancuri. Ea se întoarce acasă după 3 zile de umblat langa-danga și îi spune lui, prin copil: N-ai udat florile și n-ai spălat aragazul! Atacul e cea mai bună apărare.

    RăspundețiȘtergere
  19. Azi mi-a fost frig toată ziua, am şi făcut focul mult mai devreme. Mama şi tata erau parcă în ultima cameră, acolo îi visez mereu, în lumină, mama cu părul mai întunecat şi mai slabă, amândoi tăcuţi. Eu şi G. fugeam pe holuri, de-a lungul casei, stingând luminile în urmă, să nu prindă colindătorii, ziceam că sunt vreo sută. Ne aşteptau cu o masă pe care mama făcea şniţele din coaste de pui date cu mălai. Eu nu înţelegeam de ce e carnea crudă...

    Apoi luam în stăpânire un deal de pământ, din acela negru, neroditor. Se întindeau sfori şi curele, se delimitau porţiuni şi eu reuşisem să pun nişte fotolii mari, parcă 4, pe o terasă de pământ, ca să se aşeze mama şi tata. Nu stăteau bine, nu le ajungea pământul. Încercam să potrivesc picioarele mamei, dar vedeam stă incomod. Şi eu căutam un loc mai sus, să-mi fac casă şi ei să poată veni la mine, dacă au nevoie de ceva. Îi visez tăcuţi-tăcuţi.

    RăspundețiȘtergere
  20. Hei, hei! Constat că am scris despre Henry James şi "Washington Square" (minunată carte) şi comentariul nu a apărut.
    Ceva despre vânătorii de zestre, despre ironie şi autoironie, despre subtilitatea dialogurilor, dar şi despre o ecranizare din 1997, cu Maggie Smith în rolul mătuşii Lavinia Penniman (fată bătrână, sentimentală şi codoaşă). Dr.Slope este autosuficient, crede că se poate bucura, un timp, de frământarea sentimentală a fiicei sale, Catherine ("molâie", nici frumoasă, nici deşteaptă, doar posesoare de zestre bună şi nespus de naivă, cu ceva simţ al datoriei), reuşind să ghicească fiecare mişcare a lui Morris Townsend, tânărul-haimana, fermecător, dar interesat.
    N-aş fi crezut, dar la o nouă lectură (citisem cartea în studenţie, am şi tradus un capitol, nu+mi aminteam nimic!), cartea m-a ţinut cu sufletul la gură. Este foarte bine scrisă.

    RăspundețiȘtergere
  21. „Tati, eu de ce sunt fetiţă?” G. e uşor surprins, doar uşor, cred că îi era cunoscută întrebarea. „Aşa e tati, unii sunt băieţi, alţii fetiţe”. Nu mai cere amănunte, trece vijelios dintr-o cameră în alta, zice că are treabă, „trebuie să semnez nişte acte”! „Mai ai surprize pentru mine, Mi-hai-la?” Azi o aud spunându-mi şi altfel, nu ştiu de unde, „Mihăiţa”, nu-mi place, dar vine de la ea. Surprizele se referă la cutia de carioci şi la oul Kinder, semne de mare prietenie din partea mea. Eu i-am spus, cum a intrat, ca să lase deoparte reticenţa iniţială, că am „surprize” pentru ea. A depăşit faza reticentă, este impetuoasă: zbang!, cu o cariocă galbenă peste tricoul meu. Se duce şi la G. şi-i dă, cu forţa ei de pupăză, un cot. „Acela e coşul de sobă?” Îi spun că pe acolo scoate coşarul funinginea. „Ce e un coşar?” Găseşte o trusă de machiaj, deja epuizată, nu se lasă, bagă degeţelul şi-mi întinde pe faţă, cu răbdare, ce mai găseşte dintr-o culoare. Maro. G. îi spune că nu sunt clovn, să mă lase în pace, ea râde şi îşi vede, liniştită, de treabă. Urmează faza cu „frizerul”, adică ia nişte creioane, mă tunde şi mă aranjează. Încerc să cânt „Săniuţa fuge…”, mă opreşte imediat: „La frizer nu se cântă!” Aha. Aşezăm păpuşile, le cam trânteşte, eu îi spun unei păpuşi că mi-e dragă pentru că e cuminte, aşa că, imediat, dă păpuşa din cale şi mi se aşază în braţe, s-o laud: Zuzu e cea mai cuminte! Una dintre păpuşi nu are o mână, nici nu observ, că sunt obişnuită cu ele, Zuzu îmi spune peste umăr: „A mâncat-o ursul!” „Ce?” „Ei, mâna!” Apoi dă peste un magnet ceramic ciobit: „Îmi pare rău, Mi-hai-la, îmi pare rău”. Nu înţelegeam, ea e mereu cu 2 mişcări/replici înainte. Îmi dau seama că, văzând ciobul, crede că ea e vinovată (deşi, evident, nu e) de tot ce se sparge. În curte, Cârcea se dă pe lângă ea, se pisiceşte şi o face să râdă atât de frumos!

    RăspundețiȘtergere
  22. A fost un pui de cutremur de Vrancea, un 4,4, la 55 de km adâncime, l-am simțit, căci stăteam la gura sobei, pe scăunel și, probabil, la casă vibrația se transmite mai ușor.
    Citesc o carte despre fotbal, Nick Horby, ”Febra stadioanelor”, are umor. Mă sună tanti D. și îmi face rezumatul ultimelor aventuri - a mâncat găluște, nu trebuia, a băut un amestec de pelin cu nu știu ce, nu trebuia, în fine, a citit romanul unui safari, acum ia cartea de la capăt, ca să se mai bucure de poveste, și vrea să mă pună să caut alte cărți, dar, deocamdată, e secretoasă, zice că vrea să vină personal să-mi dea banii pentru ele. I-am spus că trebuie să le caut pe internet, e nevoie de timp, nu banii sunt problema.

    Nu-mi plac stereotipiile sociale (și de niciun fel) - de pildă, dorința unora de a se descălța când intră într-o casă străină. Bleah!
    Cineva se indignează că acum se scrie ”întrun” și ”întro”. Îi spun că nu e adevărat, se scriu cu cratimă. Persoana insistă, cu argumentul suprem: a văzut ea pe internet. Un derbedeu e întrebat dacă ”flirtează cu fetele din liceu” și el întreabă nelămurit: ”dacă filtrez?” Nu că un filtru nu ar fi necesar uneori.

    RăspundețiȘtergere
  23. Mă prinde la pâine și nu mă lasă. Mergem spre casă împreună. Îmi limitez cumpărăturile, simt că-mi memorează bonul. Îmi spune unde a fost și ce a pățit. Întâi că a fost bolnavă de Crăciun, a luat ”agmentin” și ”albocalmin”, n-a lăsat-o febra. Se oprește, se apleacă și alintă un câine roșcovan, grăsun - pitic. Vine de la Casa de Pensii, că ea a ieșit înainte de termen și a fost, până acum, penalizată. Ne oprim să-i spună unei vecine că o să treacă pe la ea s-o ajute (nu știu la ce). În sfârșit, a împlinit vârsta, face o cerere să-i fie recalculată pensia și primește un răspuns care o face să se ducă până acolo (departe, autobuz, bărbat-su după ea): acum femeile ies la pensie la 63, după lege a crescut, între timp, vârsta, deci mai are de așteptat. Îmi vine să-i spun că nu e nimic, oricum ei nu cheltuiesc mai deloc, fac economii la sânge, pun banii la saltea. La Revoluție aveau strânși bani de-o casă, au mai luat, după, un casetofon și niște covoare turcești, se devalorizaseră enorm. Până la urmă e mulțumită, se rezolvă, a fost o încurcătură la mijloc. O să primească banii întregi. M-am liniștit... Ajungem acasă, ea se oprește să stea de vorbă cu alte vecine și o ia de la capăt, cu ”albocalminul”.

    RăspundețiȘtergere
  24. Întrebare pentru cititorii atenți la detalii: Ce citea Anna Karenina în tren? În altă ordine de idei găsesc în Lettre un articol despre cum a surprins Tolstoi modernizarea Rusiei, căile ferate abia se construiseră când el își scria romanul.

    Cel mai bine se vorbește despre o persoană când ea nu e prezentă!!! Așa zice un moderator la tvu.

    RăspundețiȘtergere
  25. Am fost la market. Umilinţa de bunăvoie – oameni călcându-se în picioare ca să înghesuie în găleţi transparente portocalele la preţ de promoţie, nici măcar gratuite. Trucuri consumeriste. În spatele nostru, la casă, un asemenea cumpărător. O portocală alunecă din vârful grămezii şi cade pe jos. Casiera reacţionează prompt-antipatic, cu voce metalică: „Ce cade din găleată rămâne pe bandă!” Voce de megafon C.F.R. Oameni care nu păreau nevoiaşi, cu haine decente, dar apucători. Totuşi, la un stand cu dulciuri de casă, o tânără vânzătoare îi dă, „din partea ei”, o ciocolată unui copil. Băiatul se tot uita, fără speranţă, la nişte bunătăţi.

    Cu voce clară, liniştită, dar fermă, de 3 ani şi ceva spre 4: „Poartă-te frumos cu tata, dacă vrei să mă port frumos cu tine!” Înţeleg că mai pune lucrurile la punct: „Lasă-l în pace pe tata!” Fără comentarii.

    RăspundețiȘtergere
  26. Sunt impresionată de câteva lucruri pe care le aud/văd.
    1.Chelnerii care zâmbesc primesc bacşiş de 3 ori mai mare. Funcţionează „norma de reciprocitate”.
    2.Succesul depinde 80% de comunicare.
    3.Avem o psihologie superficială, de popor care poate frige mititei pe orice Golgotă (O.Paler).
    4.O minciună repetată la nesfârşit devine adevăr.

    Anca Mizumschi – „Tu ce ai urca pe arca lui Noe?”, ceva din lumea reală, cel mai important lucru din viaţă. Tot ea, absolventă de medicină şi psihologie, dar poetă, defineşte agresivitatea: „În psihologie, agresivitatea este interpretată ca fiind un ţipăt de durere. Oamenii detaşaţi şi siguri pe ei nu sunt agresivi - nu au de ce, le lipsesc mecanismele interioare ale agresivităţii.” Sensibilitatea e singura importantă în poezie şi în viaţă, e un fel de igienă. „Poze cu zimţi”, alb-negru, ca cele din copilăria unora ca noi. Când e pe stradă, scrie poezie pe sms, salvându-le pe ciorne. Vorbeşte despre „identitate prin scris.”

    http://dilemaveche.ro/sectiune/tilc-show/articol/de-ce-sa-te-ocupi-de-trafic-inainte-de-inventa-masina

    RăspundețiȘtergere
  27. Azi a fost o zi fără mesaje. Nimeni nu mi-a scris, ceea ce nu prea se întâmplă. Mă gândesc la gestul reflex pe care-l fac atunci când vin acasă, mă uit în cutia poștală. În afară de facturi, nu primesc mai nimic - de sărbători, cineva mi-a trimis o felicitare! Și, culmea, nici la telefon n-am vorbit. Noroc cu G., altfel singurătate de vacanță. Am tot nimerit pe horoscoape nefericite, în care, la zodia mea, se cam prezice o sănătate la pământ anul ăsta, cu analize și chiar operații! Ca să mă simt mai bine, am căutat pe net alte previziuni în care se spunea fix invers: cât de bine o să o ducem, balanțele, cu sănătatea! Uite că e revigorant să le spui oamenilor ce vor să audă/citească...

    ”Viața nu e o victorie cu 2-0 pe teren propriu împotriva liderilor Ligii, după un prânz cu pește și cartofi prăjiți”, ca să citez din cartea unui suporter Arsenal, Nick Hornby

    RăspundețiȘtergere
  28. Nu ştiu ce a păţit peste noapte blogul nostru, rândurile au intrat unele în altele, la "comentarii" spaţiul s-a strâns de tot, şi aşa nu mai vedeam bine, şi aşa nu mai aveam ochelari (s-au rupt şi ei). L-am rugat pe A. să mă ajute, era obosit de dimineaţă, sper să nu se lase seara până intervine salvator. El e salvatorul, oricum. Am o groază de idei care-mi scapă printre degete. De pildă, constatarea, o găsesc pe undeva, că blogul este arhiva noastră de nimicuri cotidiene.

    La bazavana despre importanţa greşelilor: "Ai greşit? Bravo!" Chestie de atitudine. Se leagă asta de ideea că ştiinţa (şi omenirea) progresează, de fapt, prin apariţia erorilor.

    RăspundețiȘtergere
  29. Despre ”Aurora”, filmul lui Cristi Puiu, lucrurile cele mai importante nu trec prin cuvinte. Principalul dușman al filmului e chiar spectatorul (Puiu). Este controversat, lăudat de unii, criticat de alții, cu vehemență, cred că, mai curând, este un film de stare, nu unul de acțiune. ”Ca un val japonez care vine peste tine” (Berchină), mai bun ca ”Melancholia” lui Lars von Trier (Gorzo). C.Puiu scrie scenariul, regizează și joacă rolul unui tip paranoic, introvertit. Nu e de ajuns să vorbim cu subiect și predicat, oricum ”trăim în capul nostru”. Am citit cronicile... Tot el, într-un interviu despre profesorul ideal, omul care-și respectă elevii și îi ascultă, care nu-i umilește, ”nu-și face psihoterapia pe el”.

    Ca să vedeți mai bine, cititori dragi, apăsați pe Ctrl și mișcați rotița de la mouse, o să se mărească imaginea.

    RăspundețiȘtergere
  30. Și CTP-ul: ”Actorul debutant Cristi Puiu realizează, surprinzător pentru mine, performanţe remarcabile în conturarea siluetei fragil-ameninţătoare a lui Viorel. În multe situaţii, el îndoaie pur şi simplu liniile de câmp ale filmului în jurul lui, generând o tensiune, o aură perceptibilă aproape fizic. Unul dintre cele mai dificile procedee pentru un actor, să joace ceva cu o parte a feţei şi altceva cu cealaltă, îi reuşeşte lui Puiu: colţurile gurii îi sunt mereu căzute, buzele ţuguiate abia perceptibil, ca la Bosumflici, ca la Popa Prostu, ca la Jokerul lui Heath Ledger. În schimb, ochii i se deschid din tremurări de pleoape timid-handicapate în fixităţi fulgerătoare de pasăre de pradă care îl spintecă pur şi simplu pe cel din faţa lui.
    (…) Privind fără să scoată o vorbă, Puiu reuşeşte uneori una dintre cele mai încărcate tăceri din câte am văzut în cinema; pe măsură ce trece timpul simţi nevoia să auzi măcar o tuse care să mai scadă tensiunea. Al său inginer Viorel va rămâne nebunul ucigaş singur în oraş al cinematografiei române. Din păcate, Puiu este fascinat de propriile-i reuşite actoriceşti şi exagerează, filmându-se prea mult pe sine şi “tăindu-şi” singur din efect.
    (…) scena finală mi se pare greşită. Toată construcţia de aproape trei ore în jurul personajului Viorel, enigmatic, periculos şi interesant este abandonată ca să ne râdem de obtuzitatea poliţiştilor români. A făcut foarte bine lucrul acesta în premieră Lucian Pintilie, acum 40 de ani, în Reconstituirea. De atunci a fost reluată scena prostiei în uniformă de nu ştiu câte ori. Nu despre asta era vorba! îmi venea să-i strig, frustrat, domnului Cristi Puiu, în vreme ce tablagiii se chinuiau să-i noteze adresa…”

    RăspundețiȘtergere
  31. În vis, mama avea energie și viteză. S-a ridicat brusc de pe un scaun și ne-a pus la treabă, a dat jos perdeaua de la bucătărie și lucrurile au început să se așeze în ordine. Of, de-ar fi adevărată partea cu modelul matern și aici, la partea de gospo! M-am uitat și eu azi la aragaz cu un ochi critic și l-am curățat pe îndelete, cu tot cu hotă. Am pus lenjerie nouă, una cu fluturi bleu-violet, binențeles, făcută de mama. Îi plăcea mult în ultimul timp să tragă la mașina Zinger, moștenire de la mamaia. A și reparat-o, de câteva ori, a găsit un meșter care se pricepea la finețuri tehnice din astea și, atentă, a învățat cam cum se face. În sertarele mașinii sunt încă, neatinse, multe ace speciale, papiote în multe culori și texturi, fermoare, o întreagă mercerie. Toți din neam (și nu doar) avem lenjerii, fețe de masă, tot felul de lucrușoare drăguțe lucrate de mâna ei.

    Și am primit, împrumut, ”Jurnalul unei puștoaice”, e musai să citesc și romanul ăsta cu benzi desenate, nu că n-ar fi simpatic...

    RăspundețiȘtergere
  32. Am de căutat o carte de Jose Luis Sampedro, ”Zâmbetul etrusc”, Editura Univers, vorbește Dan C. despre ea, comparând-o cu un film multipremiat (Oscar pentru cel mai bun film străin, 2004, multe premii și la Cannes) pe care, de asemenea, nu l-am văzut - Invaziile barbare. Un bătrân de 70 de ani, bolnav, are grijă de nepoțelul său, bebe - se străduiește o noapte întreagă să-i încheie un năsturaș. Are mâinile aspre, de păstor, obișnuite cu munca grea, nu se descurcă deloc cu un copil mic. Un roman al relațiilor dintre vârste și al redescoperirii de sine. Să-l căutăm...

    RăspundețiȘtergere
  33. Oana, mi-a fost frig și atunci am pus păturica ta roșie, toreadoare, pe pat, peste cearșaf, face o căldurică pe cinste. Doar vârful nasului îmi rămâne rece ca un aisberg. Cică vine în sfârșit iarna, până acum nu a nins deloc la noi. Ieri a venit la mine nenea P., era nemulțumit de contrele cu tanti D., e nerecunoscătoare, certăreață, are tot felul de revendicări. Mi-a spus că vorbește cu tine și că ești ok. Tu nu mai dai vești, cred că ești ocupată.

    Cârcea nu a mai venit la masă de 3 zile. Am căutat-o prin grădină, prin magazie, nu e. G. îmi spune că e, oricum, bătrână, să nu mai sufăr după ea. Ceea ce nu prea se poate. Pisicile astea ale noastre au toate câte o istorie, iar Cârcea și Fluffy, surorile, au venit la noi după ce s-a dus tata, ne-au ajutat să ne revenim, le-am găsit adesea în plapună, în mașina de spălat, în șifonier, pe rafturi. Nu știu ce e cu pisicile mele iarna asta, își pierd, pe rând, unul din suflete. Mă tot gândesc că poate e doar în deplasare...

    RăspundețiȘtergere
  34. În ”Jurnalul unei puștoaice” de Rachel Renee Russell mai puțin umor și o grămadă de locuri comune, probabil, caracteristice noilor generații: glosul de buze, competiția pe hainele de firmă - ideea discriminării este introdusă forțat, în contextul unei școli private, cu elevi din familii bogate; outsiderii nu sunt bine priviți, ei trebuie să-și obțină simpatia câștigând, de plidă, un concurs. Apoi obsesia pentru iphone, idilele, ”adversarele”, lipsa de interes pentru carte. Din perspectiva copilei, părinții sunt cretini. Din pricina lor, Nikki trăiește momente de jenă - tatăl distruge gândaci, așa i-a obținut ei bursa, totuși, fata speră ca el să nu apară la școală cu mașina de la firmă. Nu-mi place tonul cărții, mi se pare că e prea radical, adolescenții, cel puțin ai noștri, chiar dacă sunt fascinați de tot ce e în trend, au sensibilitățile lor.

    RăspundețiȘtergere
  35. Mâine începe școala. S-a întors Cârcea, pisica deșteaptă. E frig. A dispărut dintre noi Ioana Celibidache, mătușa Monicăi Pillat și soția unui dirijor de geniu. Sunt 162 de ani de la nașterea lui Eminescu.
    ”Stelele-n cer/ Deasupra mărilor/ Ard depărtărilor/ Până ce pier..."
    La tv imagini greu de privit. Parcă ne-am întors în timp, în anii 90. Aprind o candeluță pentru ai mei și mă rog (mama se ruga și pentru călători, nu înțelegeam de ce) să ajungă toți sănătoși acasă. Trebuie să-mi pregătesc ”temele”.

    RăspundețiȘtergere
  36. Într-o reclamă de la Tv, elevii îşi văd de treburile lor (discuţii mici, gadgeturi), relativ cuminţi, însă rupţi total de ceea ce se aude de la catedră: un magnetofon - metaforă a profesorului care vorbeşte singur, fără nici cea mai mică aderenţă la clasă. Am înţeles şi mai bine ce vrea să spună asta azi, stând în amfiteatru, în rând cu elevii (nu ai mei, personali) care, în vreme ce de la tribună se vorbea despre poezia eminesciană, butonau telefoanele, trimiteau sms-uri, îşi consultau tabletele hipertehnologizate şi bufneau, din când în când, în râs între ei. Ecranele de tot felul, sensibile la atingere, clipeau pretutindeni în jur.

    Şi nu erau numai ei de vină. Li se vorbea despre lucruri pe care nu le înţeleg, deşi se presupunea, de către vorbitori, că ei le-ar şti, se vehiculau termeni cu care nu sunt familiari ("lingvist", "semantică", "dinamica limbii române"), chestii abstracte. Din când în când, prinzând câte un crâmpei de frază, câte unul dădea replica, abandonându-şi temporar butonatul - "Cum se scrie o carte?" întreabă d-na asistentă universitară, vrând parcă să afle răspunsul. "Simplu, iei 2 foi şi un pix!" vine răspunsul în surdină. "Hă-hă!" "Trebuie să treci printr-un proces de editare, să ai o tehnică şi o analiză a metodelor de cercetare..." Oaspeţii noştri - oameni obişnuiţi să le vorbească studenţilor, nu elevilor de liceu. Cât de important este să-ţi adecvezi discursul la auditoriu, ca să nu ai o mormăială continuă pe fundal!

    Zuzu îl cheamă pe G. să mai facă "un labirint", adică să tragă nişte liniuţe pe un traseu de hârtie din cărţile cu fişe pentru cei mititei.

    RăspundețiȘtergere
  37. Se duce Zuzu la bunică-sa vreo câteva zile și, la un moment dat, se desface un borcan cu dulceață. Bineînțeles, i se dă și ei, pe o farfurioară. Toate bune și frumoase. Doar că nu mai stă nimeni cu ochii pe ea. Și ce face? Ce face?... Exact! O răstoarnă în pantofii bunică-sii! Viața bate literatura! Caragiale a avut, cu siguranță, o sursă reală de inspirație, e demonstrat! Precizez că Zuzu nu a aflat că există schița ”Vizită”! Când le-am povestit prietenilor chestia asta, au venit întrebările: unde erau pantofii? când au constatat că dulceața s-a dus în șoșoni? ce-a fost după? cum au șters pantofii? Neinspirată, am întrebat doar din ce era făcută dulceața, din vișine, din caise...?

    Eram în pauză, între 2 ore la aceeași clasă. Două fete de la a opta au venit la catedră și m-au întrebat dacă nu vreau apă, că ele se duc la chioșc. M-au înduioșat, s-au gândit la mine. Bineînțeles că le-am dat și eu 2 lei pentru o apă plată!

    Citim fragmente din ”Baltagul”, roman căruia îi dau o aură predominant polițisto-psihologică, să le fie mai ușor să-l citească. Nu prea le place pentru că este ”gloomy”, întunecat. Azi am citit partea de început, când femeia își ceartă fata că nu mai poartă catrință și că-i umblă gărgăuni prin cap, de când a crescut. Și apoi vine pasajul în care Vitoria o trimite pe Minodora: să aducă apă, să facă mămăligă, să adune ouă din cuibar, să pună masa pentru Mitru, argatul, după ce alege brânză din cea iute. Ne-am minunat cu toții, și eu cu ei, câte făcea fata, cât de iute și pricepută este. Atâta treabă!

    Cel mai interesant pasaj - Vitoria privește spre brazi și i se par mai negri ca de obicei. Asta pentru că sufletul ei este împovărat de presimțiri. Mi-am dat seama că așa e, când suntem triști, se simte asta și din griurile zilei.

    RăspundețiȘtergere
  38. Am citit undeva, pe un blog, că sunt interesanţi cei care scriu nu o dată la cinci zile, ci de cinci ori pe zi! Probabil, nici nu se ocupă cu altceva. Azi, la a V-a, ar trebui să am acele "open classes", adică oricine doreşte (părinţi, rude, cunoştinţe, colegi) poate veni să asiste la ora de română. S-au anunţat 3 persoane, să vedem... M-am gândit să fie o oră absolut normală, fără "zăhărele".

    De căutat "Pe când eram o operă de artă", E.E.Schmitt. Altfel, cum ar fi o lume fără oglinzi? Găsesc întrebarea asta şi răspunsul foarte frumos al celei care scrie. Şi eu evit oglinda, nu-mi plac cearcănele, care nu sunt vineţii, sunt umflăţele, uneori, ridicol, mi se pare că m-aş putea deochea singură! Ha-ha!

    RăspundețiȘtergere